maandag 15 december 2014

Aanpassingen en bijkomende testen van de schommel

Als eerst heb ik de touwen één keer minder door de ringen laten gaan waardoor er nu 3 ringen aan weerszijden overblijven. Dit is toch niet echt noodzakelijk voor de stevigheid maar nu is er wel al meer plaats om te gaan zitten en is er waarschijnlijk minder insnoering aan de benen. 

Dan heb ik gekeken om het zitvlak betere ondersteuning te geven en om het doek minder door te laten zakken. Eerst heb ik een plank met gaten (lichtgewichtstructuur), bijna even lang als de ring, aan weerszijden met touw bevestigd aan de zeilringen. Maar als ik er in ging zitten gaf dit niet het goede effect en maakte de schommel een rare kromming. Dan heb ik een ronde (even groot als wanneer de schommel opgevouwen is zodat dit niet de opbergbaarheid verminderd) gemaakt uit licht hout om onderaan te bevestigen (aan het touw). Dit gaf het zitvlak betere ondersteuning. 
 

Vervolgens wou ik bovenaan een lat/stok/buis voorzien om de touwen uit elkaar te houden. Telkens aan de uiteindes een gleuf voor de touwen en een gat in het middel voor de ophanging met touw. Ik heb hier meerdere prototypes gemaakt met verschillende lengtes en van verschillende materialen. Eerst heb ik een PVC-buis (van ca. 15mm) gebruikt, maar als bij de eerste test brak die onmiddellijk in het midden (geen foto) door de druk van de touwen. Daarna heb ik meerdere prototypes met verschillende lengtes van MDF gemaakt. De breedte van mijn schouders is 40 cm dus moest het toch minimum deze lengte zijn. Uiteindelijk heb ik degene met een afstand van 45cm gebruikt want degene die langer waren braken in 2 en waren ook niet meer makkelijk opbergbaar.
  
Eindresultaat aanpassingen:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten